dilluns, 23 de novembre del 2009

Debat

Ja fa dies que a l'assignatura d'Interculturalitat i Educació vam fer un debat sobre el contingut d'uns materials proposats per un professor de secundària (en Joel) amb l'objectiu de treballar el tema de la interculturalitat amb els seus alumnes de 4t d'ESO en les classes de tutoria. Aquests materials van portar controvèrsia al centre, ja que la tutora de l'altre grup de 4t (la Berta) els considerava racistes i no estava d'acord en que s'utilitzessin, però en Joel ho va fer i la Berta va alertar a la família d'una alumna marroquina del centre, els quals van realitzar una queixa demanant que el blog on hi ha els materials sigui eliminat.
Podeu consultar aquests materials a: http://interculticgames.blogspot.com/

El debat va girar entorn a dos temes:
- si els jocs del blog fomenten o no el racisme i la intolerància
- quin dels dos docents actua amb una orientació més intercultural

Com us podeu imaginar, en el debat es van expressar opinions molt diverses, i cadascuna posava l'accent en un aspecte determinat dels materials.
La majoria va considerar que els jocs no fomentaven el racisme o la intolerància, tot i que algunes persones vam dir que sí.
I la majoria va considerar que el Joel actuava amb una orientació més intercultural, però tambe va sorgir un grup de defensors i defensores de la Berta.
Però penso que l'important dels debats no és què opina la majoria o si uns acaben convencent als altres, si no tota la riquesa que aporten les diferents opinions, els punts de vista de cada persona.
Així, hi va haver qui es va centrar més en la finalitat dels jocs i en tot allò que es podia treballar a partir de la seva utilització; hi va haver qui es va centrar en el joc en sí; hi va haver qui va donar importància a la presentació dels materials; ... totes les aportacions van ser importants per adonar-te d'algun aspecte en que no t'havies fixat o per reafirmar-te en la opinió personal.

Aquestes diferents visions, que ens van aportar molts detalls i plantejaments diversos per a la reflexió, penso que ens han servit per veure el gran ventall d'aspectes que s'han de tenir en compte a l'hora d'escollir o crear un determinat material per a treballar amb els i les alumnes.
Hem de tenir en compte que en general, en l'eduació formal, no estem acostumats a treballar des d'una perspectiva intercultural, i que quan ho intentem pot ser que, sense adonar-nos-en, ho fem etnocèntricament.

Com a professionals de l'educació i futurs psicopedagogues i psicopedagogs, és important que analitzem bé els materials amb els que treballem, i els continguts que volem treballar, des d'una perspectiva intercultural.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada