diumenge, 29 de novembre del 2009

Seguiment i evolució de la Webquest

Després del debat sobre el treball de la interculturalitat a un centre de secundària, se'ns va proposar d'elaborar un material webquest (WQ) dirigit a l'alumnat o al professorat d'aquell centre.
Així, com que havíem vist que alguns docents del centre, tot i la intenció d'abordar el tema, no tenien gaire assumida una perspectiva intercultural, ens vam proposar de crear la WQ adreçada a ells i elles.
Aquesta elecció va ser el primer repte, ja que fer un material adreçat al professorat sempre és més complex a nivell de continguts i també de presentació d'aquests, per tal de fer-lo atractiu.

El tema que vam escollir va ser la comunicació intercultural, amb l'objectiu d'ajudar al professorat a millorar les interaccions a l'aula i fora de l'aula. Vam llegir alguns articles relacionats amb el tema i ens va semblar que aprendre a comunicar-se efectivament a nivell intercultural era justament el que necessitaven el Joel i la Berta, però el segon repte era com plasmar aquesta teoria en una WQ.

Així, vam agafar alguns dels elements que Miquel Rodrigo (1999) considera importants per a una comunicació intercultural:
- un coneixement de la cultura de l'altre
- el re-coneixement de la pròpia cultura
- l'eliminació de prejudicis
- saber empatitzar
i a partir d'ells vam anar construïnt les activitats.

No va ser fàcil plasmar determinats continguts i idees en activitats, però tampoc volíem que la WQ fos molt teòrica, per això ens vam decantar per activitats curtes, senzilles i suggerents, que despertessin l'interès dels docents en continuar-se formant en aquest tema.

La finalitat és que amb la reflexió que generin els continguts que es treballen a la WQ i amb la lectura d'alguns materials proposats, els professors i professores arribin a treballar en un nivell alt d'interculturalitat, que superi el simple coneixement de l'altre o el quedar-se en la negociació, i que persegueixi una veritable transformació cultural a partir de l'aprenentatge mutu.

Per últim, dir que les principals dificultats les hem tingut amb l'entorn WQ, ja que no ens guardava els canvis, s'esborrava allò que ja havíem fet ... i tot això ha influït força en el temps que ens ha quedat per a revisar tots els continguts des d'una perspectiva didàctica. Però gràcies al treball en equip ens en hem sortit prou bé!

Podeu consultar la nostra webquest a l'apartat d'enllaços.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada