diumenge, 13 de desembre del 2009

Avaluació de recursos per treballar la interculturalitat en línia.

Després de veure moltes webquest (WQ) relacionades amb el tema de la interculturalitat, vaig pensar que era molt difícil decidir pels continguts treballats, ja que totes treballen la interculturalitat des de vessants i plantejaments diferents, i tots ells molt interessants. Finalment, vaig seleccionar, "Por la igualdad a partir de la diferencia" suposo que en primer lloc pel públic al que va adreçada, ja que és el que més s'apropa al meu àmbit laboral: les persones immigrades adultes alumnes d'una escola d'adults. En segon lloc, em van agradar molt el tipus d'activitats plantejades, o sigui que vaig decidir analitzar-la més a fons.
Bé, doncs com he dit, aquesta WQ va ser creada per Montserrat Aznar Ventura amb l'objectiu de treballar amb els alumnes d'una escola d'adults, però penso que es pot aplicar a qualsevol grup d'alumnes majors de 14 anys en qualsevol context (formació reglada i no reglada).
L'objectiu del recurs és promoure canvis a nivell vivencial a partir de la interacció, el diàleg, la reflexió i el coneixement de l'altre i la tasca a realitzar pel grup és elaborar un video a partir de totes aquestes vivències i reflexions que els han ofert les diferents activitats.
La WQ persegueix un nivell alt d'interculturalitat mitjançant l'intercanvi i la convivència, per tal de que alumnes de diferents procedències busquin els seus punts en comú i alhora valorin la seva identitat i allò que els fa diferents, i que junts reflexionin sobre la societat en que els agradaria viure i rebutgin la discriminació i el racisme.
Tot això mitjançant activitats amb un alt potencial educatiu, ja que parteix de les vivències dels i les participants, de la seva relació amb els altres i de materials que els transporten a la vida real (relats de persones reals, notícies, publicitat, ...). Per a explicar-ho millor, faré un petit resum de cada activitat:
La primera activitat planteja diferents dinàmiques de grup amb l'objectiu de que el grup es conegui i que reflexioni sobre la diversitat existent, la qual no és només cultural si no que també hi ha aspectes socials, econòmics i polítics que ens fan diversos i que fan que no tinguem tots les mateixes oportunitats. Però també mitjançant aquestes dinàmiques els participants han de buscar els seus punts en comú, trencar estereotips i reflexionar sobre la identitat.
En la segona activitat es treballa sobre l'experiència de persones immigrades, sobre les causes de les migracions, l'arribada al país d'acollida, les vivències i sentiments, ... És a dir que es fa una aproximació positiva a la realitat de les persones que emigren, sobre la que els i les alumnes han de reflexionar, debatre i buscar punts en comú.
La primera part de la tercera activitat pretén que el grup reflexioni sobre el racisme, la discriminació i els estereotips.
I la segona part d'aquesta i la quarta activitat fan que l'alumnat analitzi críticament l'ús que la publicitat i els mitjans de comunicació fan de la diferència, promovent el sentit crític i el rebuig a la discriminació.
En l'activitat 5 es vol continuar amb la reflexió sobre la realitat de les persones immigrades, la diversitat cultural, la discriminació i el racisme mitjançant una pel.lícula.
En les següents activitats, els alumnes han de fer una recerca d'informació sobre diferents països i exposar-la a la resta del grup, i després reflexionar sobre les diferències i els punts en comú, i també sobre el concepte de raça.
I, per últim, han d'elaborar un vídeo, a partir de tot allò que han après.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada